آن کس که نداند...
شیخ را گفتم که هیچ ممکن بود که دل بیگانه آشنا شود؟ گفت: هر بیگانه ای که بدانست که دل او بینا نیست تواند بود که بینا شود و مثال وی چون مثال رنجوری بود که وی را رنج سرسام باشد رنجور تا بدین رنج اسیر است از خود و رنج خود خبر نمی دارد زیرا که رنج سرسام به دماغ(مغز سر) افتد و دماغ را ضعیف کند و قوت دریافت بیشتر از دماغ بود چون دماغ متغیر گشت رنجور بی خبر باشد آن گه به خویشتن آید و بداند که رنجور است که رنج روی به صحت نهاده باشد و دماغ صلاح پذیرفته و اگرنه هنوز ندانستی . حال بیگانه ی دل هم چنان باشد در ان زمان که بدانست دل او نابیناست قدری بینا گشت.. . .
از رساله فی الحال الطفولیه (سهروردی)
رفقای ما این روزها طوری حرف می زنند و ابطال انتخابات رو حق مسلم خودشون می دونند کانه انرژی هسته ای است .! نمی خوام اون مثال معروف رو بزنم ولی خود این ها هم باورشان شده خبری است. توصیه می کنم علاوه بر قلم و سایت های مشابه استدلال های گروه دیگر رو هم بشنوید. توقع و انتظار قبول کردن از شما نیست (چون افت داره) فقط کمی فکر کنید.
بعد نوشت: هفده کشته تاکنون هنوز هم مایه مباهات شما شرکت کنندگان در تجمعات و بانی این حرکات است؟ این دستاورد را به شما تبریک بگوییم یا تسلیت؟
- تعداد واجدين شرايط راي دادن کمتر از ميزاني بوده که وزارت کشور اعلام کرده است؟
پاسخ :
تعداد واجدين شرايط براساس محاسبات آماري برپايه سرشماري عمومي نفوس و مسکن مرکز آمار ايران مي باشد. به اين مفهوم که سرشماري هر 10 سال يکبار در ايران توسط مرکز آمار انجام مي گيرد و بر پايه نتايج سرشماري و با برآوردهاي سالانه از جمعيت کل کشور ميزان واجدين شرايط با محاسبات آماري تخمين زده مي شود که به واقعيت جامعه بسيار نزديک است. قابل ذکر است که اين روال در تمام انتخابات ملاک عمل بوده و کارشناسان و خبرگان آماري نيز شبهه اي براين امر ندارند.
2- چرا درحالي که 46ميليون و 200هزار راي دهنده وجود دارد 58ميليون تعرفه راي چاپ شده است؟
پاسخ:
يكي از مسائلي كه همواره مورد شبهه از سوي برخي قرار ميگرفت، ميزان تعرفههايي بود كه براي اين دوره از انتخابات به چاپ رسيد، در اين دوره از انتخابات 57 ميليون برگه تعرفه راي به چاپ رسيد كه با توجه به جمعيت 46 ميليون و 200 هزار نفري واجدين شرايط چيزي حدود 15 تا 20 درصد بيشتر بود و اين افزايش ميزان چاپ تعرفه در تمامي دورههاي برگزاري انتخابات در طول 30 ساله اخير وجود داشته است. وعلت اساسي آن نيز وجود جمعيت شناور در هر يك از شهرستانها و شعب اخذ راي است تا مردم براي راي دادن دچار مشكل كمبود تعرفه نشوند
چاپ تعرفه هاي راي گيري با نظارت شوراي نگهبان صورت مي گيرد و در هر انتخابات به علت تسريع در عملکرد اجرايي و توزيع مناسب تعرفه هاي راي گيري در شعب شهري و روستايي سراسر کشور تعدادي تعرفه اضافه چاپ مي شود. اصل همترازي درتعداد تعرفه - يعني چاپ تعرفه ها به تعداد دقيق واجدين شرايط - از آن جهت امکان پذير نيست که جمعيت در گردش ومسافر قابل تخمين مکاني نيستند.
با چاپ تعرفه به تعداد بيشتر ، ضريب امکان حضور مردم و مشارکت اجتماعي بالاتر خواهد رفت.
نکته دوم اينکه موضوع تازگي ندارد و در تمام دوره هاي انتخابات برگزار شده در کشور اين اصل رعايت گرديده است و تعدادي تعرفه اضافي چاپ شده است.
نکته سوم اينکه اين کار يکي از امور اجرايي معمول در عرصه انتخابات است و در تمام کشورهايي که از سيستم راي گيري کاغذي استفاده مي کنند رايج و عرف است .
3- چرا براي برخي از نمايندگان کانديداها براي رفتن پاي صندوق کارت صادر نشده است؟
پاسخ:
دليل عدم صدور کارت براي نمايندگان کانديداها براي حضور پاي صندوق هاي راي عدم تکميل مدارک آنها بوده است. برخي کانديداها سعي دارند قصور و کوتاهي خود را به پاي وزارت کشور بگذارند، چرا که مهلت تحويل مدارک نمايندگان جهت صدور کارت تا 3/88/17 بوده ليکن وزارت کشور حسن نيت به خرج داده و حتي تا روز 3/88/18 نيز مدارک نمايندگان کانديداهاي معترض را به صورت دستي از ستادهاي کانديداهاي معترض پذيرفته است.
قابل ذکر است که در شهر تهران براي نمايندگان آقاي موسوي به علت نقص مدرک و پايبندي به قانون کارت تنها 300 نماينده صادر نشده است که علت اصلي آن هم نقص مدارک بوده است ولي براي کانديداي پيروز انتخابات 700 کارت به علت نقص مدارک صادر نشده است.
بنابراين تعداد نمايندگان کانديداي معترض بيش از نمايندگان کانديداي پيروز پاي صندوق هاي راي بوده است.
نکته قابل قابل توجه ديگر اين است که براساس آمار تعداد کارت هاي صادر شده آقاي موسوي در 89 درصد صندوق هاي راي کل کشور نماينده داشته است. اين درحالي است که احمدي نژاد در 72درصد، کروبي 29/5درصد و رضايي 12درصد صندوق ها نماينده داشته اند. با توجه به اينكه بيش از 92 هزار كارت براي نمايندگان كانديدا در سراسر كشور صادر شده بود، تقريبا در هر يك از شعب به طور متوسط بيش از 2 نماينده حضور داشتند.
قابل قبول است که آقاي موسوي در مورد صندوق هايي که ناظر نداشته اند داراي شک و شبهه باشد. اين شک کاملا معقول ومنطقي است اما راه حل برطرف شدن آن اين است که ايشان خواستار بازشماري تعدادي از اين صندوق ها بصورت تصادفي شوند و نتايج آنها را با صندوق هايي در همان منطقه و شهر مقايسه کنند که در آنجا ناظر داشته اند و ببينند که آيا چنان تفاوت فاحشي وجود دارد يا خير. قطعا ايشان مي دانند که براي انکه 10 ميليون راي جابجا شود بطور متوسط 10 هزار صندوق مي بايست کاملا داراي آرا واژگون شده باشد.
شناسايي و پيدا کردن اين 10 هزار صندوق اصلا کار دشواري نيست خصوصا براي جناب آقاي محتشمي رييس کميته صيانت آقاي موسوي که خود در زمينه تخلف انتخاباتي در مقام وزير کشور داراي سوابق قابل توجه هستند.
براي اينکه درباره آقاي محتشمي بيشتر بدانيد يادآوري مي کنيم که در انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي جناح حامي دولت مهندي موسوي با سوار شدن بر موج تبليغاتي بر محور دو تايي "اسلام ناب - اسلام آمريکايي" که بطور کلي توسط حضرت امام ره بيان شده بود جمع کثيري از روحانيون باسابقه انقلاب را به داشتن "اسلام آمريکايي" متهم کردند تا بتوانند فهرست مجمع روحانيون مبارز تازه تاسيس را بجاي فهرست جامعه روحانيت مبارز به مجلس بفرستند.
در اين انتخابات که آقاي محتشمي - وزير کشور - مجري انتخابات بود گزارش هاي فراواني مبني بر تخلف در صندوق هاي راي وجود داشت. شوراي نگهبان از تاييد انتخابات خودداري کرد و به بازشماري برخي صندوق ها پرداخت که در موارد زيادي تخلف مجريان محرز شد.
دولت آقاي موسوي با مراجعه به رهبر انقلاب خواستار مداخله ايشان در انتخابات و استفاده از حکم ولايي جهت تاييد انتخابات شد.
با توجه به "شرايط حساس کشور" در نهايت امام راحل ره با صدور حکمي خواستار پايان يافتن بازشماري آرا شده و پرونده رسيدگي قانون شوراي نگهبان به تخلفات انتخاباتي مختومه شد. به دنبال حکم حضرت امام (ره) آيت الله صافي گلپايگاني دبير وقت شوراي نگهبان که امروز از مراجع تقليد هستند، از مقام خود استعفا داده و به قم مراجعت نمودند. اينکه امروز آقاي موسوي در اعتراض به نتيجه انتخابات به مراجعي چون آيت الله صافي نامه مي نويسد، اما پاسخي نمي شنود شايد چندان بي نکته نباشد.
پاسخ کامران دانشجو در این مورد
در تاريخ دوم خردادماه به فاصله 20 روز تا برگزاري انتخابات در قالب جلسهاي با نمايندگان ستادها مقرر شد تا هريک از ستادها از طريق سايت ويژهاي که از سوي وزارت کشور در قالب نرمافزار صدور کارت طراحي شده، اسامي نمايندگان خود در شعب اخذ رأي را وارد کنند اما شاهد آن بوديم که در 15 خرداد ماه به فاصله تنها 6 روز تا برگزاري انتخابات ستادها به ما اطلاع دادند که اين امکان براي آنها وجود ندارد.
عليرغم تمامي مشکلاتي که به واسطه زماني کوتاه براي ساختار فرمانداريها بوجود آمد، بيش از 92 هزار و 200 کارت در سراسر کشور براي نمايندگان کانديداها در شعب اخذ رأي صادر شد که از اين ميان، بيش از 40 هزار کارت متعلق به ستاد آقاي موسوي و بيش از 13 هزار کارت براي ستاد آقاي کروبي و بيش از 6 هزار کارت براي ستاد آقاي رضايي صادر شد. اينکه برخي بيان ميکنند براي شعبهاي خاص کارت صادر نشده و يا کارتها داراي مشکلاتي است، اين موضوع بهواسطه نقص در مدارک ارائه شده به فرمانداري ها است، به طوري که برخي مدارک ارسالي از سوي برخي ستادهاي انتخاباتي در داخل گوني تحويل فرمانداري ها شده بود و از سوي ديگر در برخي شعب نماينده کانديداها به امور اجرايي ورود پيدا ميکردند که ما براساس تأکيد گذشته و برمبناي مشي قانون در اين خصوص اقدام کرديم.
4- چراي برخي کانديداها پيش از شمارش آرا اعلام پيروزي کردند؟
پاسخ:
خوشبختانه چند سالي است نظر سنجي در ايران جا افتاده است و بعد از افتضاح بعضي ها از جمله آقاي عباس عبدي که اين مقوله را به ابزاري براي جاسوسي تبديل کرده بودند، امروزه کارکردهاي اين موضوع براي مسوولان و عموم مردم آشکار شده است.
نتايج نظر سنجي هاي معتبر و علمي برخي مراکز دولتي و خصوصي تا 24 ساعت قبل از انتخابات حاکمي از اختلاف شديد آراي کانديداي پيروز انتخابات با کانديداي معترض داشت که هم اکنون نيز اين موضوع به خوبي آشکار گرديد.
علاوه بر نظرسنجي هاي موسسات داخلي چندين موسسه خارجي از جمله نتايج انتخابات را پيش بيني کرده بودند و در روزنامه واشنگتن پست نيز اين نتايج را منتشر نمودند.
ذکر اين نکته ضروري است که اعلام پيروزي در انتخابات به عنوان يک ترفند جنگ رواني از سوي آقاي موسوي و به سفارش بعضي اطرافيانش در روز انتخابات به کار گرفته شد تا جايي که آقاي موسوي ساعت 10 صبح از پيروزي خود به صورت قاطع خبر داد.
علاوه بر اين سايت هاي قلم نيوز، کلمه و ياري ساعت 20:30 از پيروزي قاطع ايشان خبر دادند و کار به جايي رسيد که آقاي خاتمي ساعت 21 شب پيروزي آقاي موسوي را از طريق همين سايت ها به وي تبريک گفت.
ضمنا آقاي موسوي فراموش نکرده اند که ساعت 23 شب تاريخ 3/88/22 در جمع خبرنگاران چه گفتند. وي گفته بود که اگر تقلب نشود پيروز انتخابات است و در همان ساعت تقلب گسترده در انتخابات را پيشگويي کرده بود همان گونه که خانم "عفت مرعشي" همسر آقاي هاشمي رفسنجاني اين موضوع را هنگام انداختن راي خود در صندوق اعلام کرده بود.
5- چرا وزارت کشور تجميع را به صورت رايانه اي انجام داد و نتايج را به صورت آنلاين اعلام مي نمود؟
پاسخ:
براي اولين بار در تاريخ انتخابات ايران و با توجه به پيشرفت علم روز تجميع نتايج انتخابات رياست جمهوري دهم رايانه اي انجام شد.
به اين مفهوم که شعب راي گيري نتايج خود را براساس فرم شماره 22 به صورت آنلاين براي ستاد انتخابات کشور ارسال نموده و در ستاد نيز اين نتايج به صورت آنلاين روي سايت ستاد قرار مي گرفت.
نتايج بر اساس آراي شعب سراسر کشور و به صورت تجميع شده در خروجي قرار مي گرفت و ساعت 30 دقيقه بامداد 3/88/23 رييس ستاد انتخابات کشور از تجميع 5 ميليون راي خبر داد ضمن اينکه نتايج رايانه اي با نتايج حاصل از فرم 22 / فرم شعبه ها / تطبيق داده مي شد و سپس بر روي سايت قرار مي گرفت. سوالي که از کانديداي معرتض مي کنيم اين است که جرا نمايندگان شما ساعت 2 و 30 دقيقه بامداد 3/88/23 با شنيده نتايج حاصل از تجميع که خبر از شکست قاطع شما داشت، محل ستاد را با عصبانيت ترک کردند و شبهه عدم اعتماد به تجميع رايانه اي را مطرح کردند؟
6- چرا در برخي شعبه ها تعرفه راي کم آمده است؟
پاسخ :
مشارکت بي سابقه 85 درصدي مردم در سراسر کشور بي سابقه بود و برنامه ريزي براي توزيع تعداد تعرفه ها با ديگر دوره ها کاملا متفاوت بود. شعبه ها موظف بودند که کمبود تعرفه خود را با در دست گرفتن آخرين دسته صد برگي تعرفه راي به مسوولان ذيربط اعلام نمايند تا اين کمبود جبران گردد. با توجه به تمهيدات صورت گرفته توسط ستاد انتخابات کشور هيچ شعبه اي به خاطر تمام شدن تعرفه راي گيري را متوقف نکرده است و در اسرع وقت ممکن تعرفه مورد نياز شعبه ها در اختيار آنها قرار گرفته است و شوراي نگهبان نيز ناظر بر اين موضوع بوده است.
به چاپخانهاي كه تعرفههاي اين دوره از انتخابات در آن چاپ شده بود اعلام شد كه به ميزاني، تعرفه در روز جمعه به چاپ برساند كه بر اين اساس ميزان كل تعرفه به چاپ رسيده در اين دوره از انتخابات به 58 ميليون 875 هزار رسيد كه براي برخي از استانهايي كه با كمبود تعرفه مواجه شده بودند، ارسال و مقاديري از آن در شهر تهران توزيع شد.
7- چرا از ساعت 9 تا 14 روز 23 خرداد وزارت کشور آمار جديدي ارائه نکرد؟
پاسخ:
تجميع نتايج انتخابات براساس 2 فرم صورت مي گيرد فرم شماره 22 که مخصوص شعب اخذ راي مي باشد و فرم شماره 28 که مخصوص فرمانداري ها و تجميع آمار شهرستان ها مي باشد تا ساعت 9 بامداد روز 3/88/23 تجميع به صورت آنلاين و براساس فرم شماره 22 صورت گرفت. از ساعت 9 تا 13 روند اعلام نتايج براساس فرم 22 متوقف گرديد چرا که نتايج شهرستان ها ي مختلف در قالب فرم 28 به ستاد انتخابات کشور ارسال گرديده بود و تجميع نتايج به جاي شعبه به شعبه به صورت شهرستان به شهرستان صورت گرفت تا هم دقت کار بيشتر شود هم سرعت تجميع و در نتيجه جمع بندي نهايي زودتر صورت گيرد.
در همين حين طرفداران آقاي رضايي مي گويند چطور شده است که در ساعت 9:47 دقيقه و با شماره 30506422 راي آراي وي 633048 بوده و در ساعت 13:53 دقيقه و با شمارش 34377493 راي تعداد آراي ايشان 587913 راي بوده است.
پاسخ اين شبهه نيز با تشريح روش تجميع داده مي شود. تا ساعت 9 تجميع براساس فرم 22 صورت گرفته و در ساعت 13 آمار بر اساس فرم شماره 28 بوده است که نتيجه ساعت 13 بر اساس فرم هاي شهرستان ها بوده است که ممکن است نتايج برخي صندوق ها در تجميع شهرستانها محاسبه نگرديده باشد .
در نهايت آراي آقاي رضايي 681851 راي بوده است اگر تعداد آراي نهايي آقاي رضايي کمتر از ساعت 9 بود اين شبهه وارد بود ليکن الان فقط ملاک شمارش تغيير يافته است و شبهه اي درباره اين موضوع مطرح نمي باشد.
۸ - قضیه ی "تقلب گسترده" در انتخابابت چیست؟!
پاسخ:
واژه تقلب گسترده را آقاي موسوي در نامه 7 بخشي خود به شوراي نگهبان بکار برد در حالي که هيچگونه استدلالي براي اين موضوع مطرح نکرد.
در باره اين موضوع تنها به 2 جمله از آقاي موسوي و آقاي تاج زاده / از عوامل هدايت اغتشاشات کنوني و اغتشاشات سال 78 و رييس ستاد انتخابات کشور در دوره اصلاحات / اشاره مي کنيم.
مگر نه اينکه آقاي موسوي پس از انتخابات سال 65 گفته بود جابجايي راي ها و تقلب در انتخابات توسط دولت با حضور شوراي نگهبان امکان پذير نيست. پس امروز چه چيزي تغيير کرده است.
پس از انتخابات مجلس ششم زماني که بحث تقلب در انتخابات مطرح شد، تاج زاده رييس وقت ستاد انتخابات کشور گفته بود "همه حرف من اين است که بايد به راي مردم احترام گذاشت و اين بزرگترين خيانت است که چون دوستان من به مجلس نرفته اند اصل انتخابات را مخدوش اعلام کنم و راي مردم را به هيچ بگيرم".
وي همچنين تاکيد کرد خدشه دار بودن انتخابات تهران و تقلب انتخاباتي در آن هرگز پذيرفتني نيست زيرا جفا به همه مردم است.
تاج زاده که امروز دم از تخلف در انتخابات توسط ستاد انتخابات کشور مي زند، پس از انتخابات مجلس ششم در مصاحبه خود در مشهد در باره امکان تقلب توسط ستاد انتخابات کشور گفته بود به بررسي اهم وظايف ستاد انتخابات کشور به نحو مختصر مي پردازد تا معلوم شود که ستاد مذکور از لحاظ اجرايي اصولا در امر انتخابات دخالت ندارد تا بتواند مرتکب تخلف يا جرم گردد .
ستاد انتخابات کشور که با دستور وزير کشور آغاز به کار مي کند، نهادي است فاقد شخصيت حقوقي مستقل و تنها به طور موردي به عنوان يک ستاد به منظور هماهنگي و پشتيباني ستادهاي انتخابات استان ها و مراکز حوزه هاي انتخابيه فعاليت مي کند و به هيچ ترتيبي واجد مسئوليت اجرايي يا نظارتي نيست. اصلاح طلبان به مردم گفتند که اگر مشارکت در انتخابات بالاي 70 درصد باشد امکان هرگونه تقلب در آن سلب مي شود، چه شده است که امروز آنها حرف سابق خود را پس گرفته اند؟
۹ - علت شرکت بیش از صد درصدی در بعضی از استانها چیست ؟
پاسخ:
نكته مورد تاكيد اين موضوع شركت 100.2 درصد مردم استان مازندران در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري است علت هم این است که اين استان به واسطه سفرخيزي و مقصد قرار گرفتن بسياري از سفرهاي مردم حجم بيشتري از جمعيت را در خود دارا بوده است . اين موضوع براي برخي از شهرهاي استان خراسان رضوي نيز وجود داشته اما معدل كل شركتكنندگان در انتخابات رياست جمهوري دهم 84.73 درصد است.
بهعنوان مثال در شهرري در دوره نهم 216 درصد شرکت کرده اند و شميرانات 797،2 درصد، رباط کريم 130 درصد، کوهرنگ 110 درصد و چندين شهر ديگر. در انتخابات مجلس هم به همين صورت بوده است.
يک گروه ديگر از آمارهاي موجود، شهرهايي که مشارکت 90درصد به بالا است و آمار 80 تا 85 درصد به بالا ارايه شده است. در حالی که مشارکت عمومي دردوره نهم 62 درصد بود ولي در دوره دهم 85 درصد مردم مشارکت داشتند.
يک جمع بندي حاکي است که درمشارکت 62 درصدي 11 حوزه بالاي صد درصد بوده است و 9 حوزه بالاي 90 درصد و 23 حوزه بالاي 80 درصد وجود داشته است که وقتي مشارکت 85 درصد باشد، طبيعي است که اين آمار افزايش داشته باشد.
سوال:
چرا در دوره نهم و دوره هشتم که بيش از 17 حوزه بالاي صددرصد مشارکت بيشتر بوده، اين اشکال گرفته نشده و چرا در انتخابات مجلس دوره هاي ششم، هفتم و هشتم که اين وضعيت وجود داشته، اين اشکال گرفته نشده است؟
جايي مانند شميرانات فقط آمار حوزه هاي توابع کناري را نشان مي دهد چراکه تجريش را جزو تهران مي دانند و مناطق شهرداري مي بينند و خيلي از مناطق شهر ري را جزو شهر تهران مي دانند بنابراين مي بينيد که شميرانات 797 درصد است، يعني 8 برابر واجدين شرايط عملکرده است يا شهرري 216 درصد ديده مي شود و در جاهاي ديگر مانند استان مازندران در آخر هفته مردم به اين منطقه سفر مي کنند و بعضي از مردم به شهرهاي زيارتي مي روند، در مسير رأي خود را در صندوق مي اندازند.
در مجلس ششم 64 حوزه، در مجلس هفتم با 51 درصد مشارکت در 37 حوزه، در مجلس هشتم با 55 درصد مشارکت در 49 حوزه و در انتخابات دوره نهم با 62 درصد مشارکت در 42 حوزه بالاي 90 درصد و صد درصد رأي دادهاند. وقتي دراين دوره 85 درصد مشارکت عمومي داريم، يعني مردم حضور بي سابقه داشته اند و دراين دوره، 40 حوزه بالاي صد در صد مشارکت داشتيم و اين امر کاملاً طبيعي است.
(دلیل چاپ تعرفه بیش از آمار واجدین )اين مسئله مشارکت نامنظم و غیر قابل پیش بینی مردم در حوزه های رای گیری يکي از موارد پيش بيني شده بود و به همين دليل تعداد 15 تا 20 درصد تعرفه بيشتر به حوزهها داده بوديم. در اين دوره 46 ميليون و 200 هزار نفر واجد شرايط داشتيم که در مرحله اول، 57 ميليون تعرفه چاپ کرديم و بعد با توجه به تقاضاي بعضي از استانداران به 58 ميليون و 785 هزار تا و در روز انتخابات باز هم از ما تعرفه خواستند چراکه بعضي از حوزه ها با هجوم مردم مواجه شد لذا اين قضيه فقط در اين دوره اتفاق نيفتاده است. آمار استانهاي مختلف موجود است و قضاوت اين موضوع را به مردم مي سپاریم.
۱۰ - نامه ی وزیر کشور به آیت الله خامنه ای چه بود ؟
پاسخ:
يكي از موضوعاتي كه مستمسك برخي رسانههاي معاند خارجي براي ايجاد هجمه بر عليه سلامت انتخابات قرار گرفته نامهاي جعلي ازسوي وزير كشور به رهبر فرزانه انقلاب است كه در آن هيچ عرفي از لحاظ اداري و سلسله مراتب رعايت نشده و در آن به خوبي مشخص است كه اين نامه جعلي بوده و تنها با هدف تشويش اذهان ملت جعل آن صورت گرفته است.
هر نامه عرفي دارد و وقتي نامهاي از سوي وزير كشور به مقام رهبري داده ميشود به اصطلاح "از طرف " امضا نميشود. همچنين در اين نامه جعلي كه قاعدتا بايد موضوع بسيار مهمي باشد، هيچ گونه مهر خاصي از طبقهبندي اطلاعاتي و همين طور شمارهاي براي پيگيري وجود ندارد، علاوه بر اين وقتي نامهاي با سربرگ وزير كشور وجود داشته باشد، در زير آن مجددا عنوان وزير كشور نميآيد.
همين طور ادبيات نامه نيز بسيار غيرمتعارف بوده و اعدادي كه به عنوان اعداد جعلي نتايج انتخابات آمده است، پس از جمع كردن اساسا با ساير اعدادي كه در اين نامه آمده همخواني ندارد اما همين نامه از سوي برخي رسانههاي بيگانه به ابزاري براي مخدوش كردن انتخابات تبديل شده است.
۱۱- ثبت كد فرد كانديدا چه تاثیری در شمارش آرا داشت؟
پاسخ:
بارها اعلام شد كه نوشتن كد هر يك از كانديدا اساسا لازم نيست و در صورت ننوشتن كد كانديداي مورد نظر هر فرد، در برگه راي مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و آراي افراد به هنگام شمارش بر مبناي نام و نام خانوادگي كانديدا شمارش شده و اساسا هيچ برگه رايي در هيچ شعبهاي بواسطه ننوشتن كد كانديدا باطل و يا ناديده گرفته نشده است.
۱۲ - نحوه ی نظارت بر صندوق های سیار چگونه بود ؟
پاسخ:
شبهاتي در خصوص افزايش 10 برابري صندوقهاي سيار در اين دوره از انتخابات مطرح كردند كه بر مبناي آمار موجود در هر يك از دوره ها به آن پاسخ داده شد.
در زمان برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه برگزاري انتخابات بر عهده دولت ديگري بود، نسبت صندوقهاي سيار به كل صندوقها حدود 33 درصد بود اما در اين دوره از انتخابات اين نسبت حدود 3 درصد كاهش يافت و به حدود 30 درصد رسيد و علاوه بر اين نمايندگان كانديدا در صندوقهاي سيار نيز ناظر بودند و اينچنين نيست كه صندوقهاي سيار بدون ناظر و به حال خود رها شده باشند و در موقع پلمپ صندوقها نيز اعضاي هيئت نظارت و نمايندگان حضور داشند و اگر حضور نداشتند، كليگوييها در اين خصوص درست نيست و هر يك از كانديدا ميتوانند در قالب ليستي حوزهاي كه در آن به موقع پلمپ صندوق نماينده آن حضور نداشته را به ستاد انتخابات كشور براي بررسي اعلام كند.
پلمپ صندوق ها
بعضي از نامزدها اعلام کردند که قبل از انتخابات صندوق هاي اخذ رأي پلمب شده بود و ما نمي دانيم که داخل اين صندوقها چه بوده است،
پلمب صندوق با نظارت تمامي اعضاء که 14 نفر آن را امضاء مي کنند، صورت مي پذيرد و فرم 22 در دوره هاي قبلي نيز بوده و قانون است و مراحل اخذ رأي نيز ديده شده و در مورد شمارش آرا نيز اول تعرفه شمارش مي شود و بعد تعداد تعرفه مصرف شده شمارش مي گردد، سپس تعداد برگ هاي داخل صندوق.
آنگاه با شمارش تعداد برگ هاي داخل صندوق و مقايسه با آمار قبلي بايد همخواني داشته باشد. شمارش آراي نامزدها با روش معلوم در حضور تمامي افراد با نظارت نمايندگان که همان 14 نفر که در اول امضاء کرده بودند، آغاز مي شود و در اين مرحله مي آيند و با صحت انتخابات آن را تأييد مي کنند و در 5 برگ که يکي در داخل صندوق گذاشته مي شود و صندوق مجدد پلمب مي گردد.
پس از آن با آغاز فرآيند اخذ رأي، نمايندگان کانديداها نيز براين فرآيند نظارت داشته و به هنگام شمارش آرا تمامي اعضا با ثبت تعداد تعرفه و برگهاي تحويل شده به شعبه، ثبت تعداد تعرفه مصرفشده براساس تهسوش باقيمانده و تعداد برگهاي رأي داخل صندوق کار شمارش را آغاز ميکنند که پس از آن، فرم 22 در صورت آنلاين بودن شعبه به سرور مرکزي ستاد انتخابات کشور در قالب نرمافزاز ويژه رايانهاي تايپ و ارسال ميشود و در کنار اين فرآيند، فرم 22 در 5 نسخه بدون کاربن تکميل و به دنبال آن 14 تن از اعضاي حاضر در صندوق آن را به امضا ميرسانند و پس از آن، آرا براي تجميع به فرمانداريهاي هر يک از شهرستان ها که در آنها نيز نمايندگان فرماندار حضور دارند، ارسال ميشود.
شبهه افزايش شمار صندوقهاي سيار
در دوره نهم برگزاري انتخابات رياست جمهوري که توسط دولت ديگري فرآيند برگزاري ساماندهي شد، نسبت صندوقهاي سيار به کل صندوق ها 33 درصد بود که در دوره دهم اين نسبت به 30 درصد کل صندوقها کاهش يافت و من اساساً نميدانم آمارهايي که برخي در خصوص تعداد صندوقهاي سيار مطرح ميکنند، از کجا آمده است؟(به نقل از کامران دانشجو) در اين دوره از انتخابات، تنها بر تعداد صندوقهاي سيار 156 عدد افزوه شد.
کامران دانشجو در پاسخ به این شبهه مطرح شده با اشاره به وجود صندوقهاي سيار در کنار صندوقهاي ثابت گفته است : برمبناي تمامي انتخابات برگزار شده در دورههاي متعدد انتخاباتي وقتي شعبهاي با حجم گستردهاي از افراد رأيدهنده مواجه ميشود، صندوقهاي سيار به کمک صندوقهاي ثابت ميآيند و با درخواست شعبهها در کنار يکديگر به منظور تسريع در فرآيند رأيگيري به يکديگر کمک ميکنند که اين روال برگزاري تمامي انتخابات دورههاي متعدد بوده است.
اعلام سريع نتايج در اين دوره از انتخابات
چند نمونه آمار ارائه انتخاباتي وجود دارد که براساس آن و در يک شيوه با ارائه آمار شهرستان هاي کوچک شاهد نوسانات در ترتيب آراي انتخابات هستيم که ممکن است با ارائه آمار شهرستانهاي ديگر اين نوسانات تشديد شود اما در اين دوره از انتخابات با بهرهگيري از فرايند رايانهاي شدن اين دوره شعبي که در سراسر کشور آراي خود را مورد شمارش نهايي قرار ميدادند، با ثبت در نرمافزار ويژه آنلاين که در ارتباط با سرور مرکزي ستاد انتخاباتي کشور بود، آرا را به ستاد انتخابات اعلام ميکردند که در این مرحله از شمارش آرا که شامل شمارش 5 ميليون رأي از شعب سراسر کشور بود، نتايج به اطلاع عموم رسيد و اين فرآيند تا تکميل فرمهاي 28 (فرمهاي تجميع شهرستاني) ادامه يافت و پس از آن با اعلام آراي شهرستانها در ساعت 16 روز شنبه نتايج نهايي آرا به اطلاع عموم مردم رسيد.
باشد که رستگار شویم...